Pages

Wednesday 28 October 2015

Tips Bijak Menguruskan Masa dalam Bisnes Online (Bahagian 2)

Entri 8 :

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

Assalamualaikum semua. Masih ingat lagi topik yang pernah kita bincang kan tentang Tips Bijak Menguruskan Masa dalam Bisnes Online ( Bahagian 1).
Ok jom kita teruskan perbincangan ini. Dalam entri ini kita akan senarai kan tips pengurusan masa yang berkesan untuk menjalankan bisnes online.


1- Senaraikan matlamat anda
Untuk pengurusan masa yang berkesan, pastikan anda membuat senaraikan matlamat anda. Bahagikan matlamat anda kepada matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang.
a) Matlamat jangka pendek - perancang apa yang anda mahu lakukan hari ini, esok dan minggu ni.
b) Matlamat jangka panjang - perancangan yang ingin dilakukan dalam masa sebulan, 3 bulan, 6 bulan dan setahun


Sumber : Google
Setelah anda selesai melakukan kerja dan tugasan anda, pastikan anda tanda pada senarai anda. Ini untuk memastikan anda mencapai matlamat seperti yang disenaraikan. 

2- Kurangkan pembaziran masa
Dalam menjalankan bisnes online yang berjaya, tiada istilah pembaziran masa. Kurangkan aktiviti-aktiviti yang tidak produktif dan tidak mendatangkan hasil. Sebagai contoh kurangkan menghabiskan masa di berchatting, melayari internet dan media sosial. Jadikan media sosial sebagai medium untuk meluaskan bisnes bukan hanya asyik menghabiskan masa tanpa memberi manfaat kepada bisnes. Pastikan kita anda menghadkan masa berapa lama anda dibenarkan melayari internet dalam masa 24jam.
 
Sumber : Google

3- Elakkan tabiat suka menangguh 
Tabiat yang suka menangguh sememang nya harus dibuang dari diri anda dari hari pertama anda merancang untuk melakukan bisnes. Keadaan yang suka bertangguh membuatkan bebanan kerja semakin hari semakin bertambah. Pastikan anda berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai sasaran anda setiap hari. Semakin anda cepat melakukan kerja, semakin cerah lah peluang anda untuk meraih sasaran.


1 comment: