Pages

Tuesday 27 October 2015

Tips Bijak Menguruskan Masa dalam Bisnes Online (Bahagian 1)

Entri 7

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

Sumber : Google

Pengurusan masa adalah aspek penting untuk menjalankan bisnes online dari rumah. Tidak kira anda seorang suri rumah, pelajar, mereka yang bekerjaya ataupun mereka yang baru menceburi diri dalam bidang ini. Kebanyakkan mereka mahu memulakan bisnes ini tetapi seringkali gagal kerana tidak bijak menguruskan masa dengan baik. 

" sekejap lah "
" tak sempat lah "
" malas lah "
" tak ada masa "
" sibuk lah nak uruskan anak-anak " (suri rumah)
" buku tak baca lagi " (pelajar)
" hari ni penat lah " (mereka yang bekerja di ofis) 
Pelbagai alasan seperti ini sebenarnya sudah sebati dalam cara hidup masyarakat kita. Kita seringkali menyalah kan masa tetapi sebenarnya setiap dari kita dianugerahkan waktu, jam, minit dan saat yang sama. Kita selalu terburu-buru mengejar masa untuk melakukan kerja dan aktiviti seharian. Kesan nya kerja kita seperti kelam kabut dan hasilnya sungguh tidak memuaskan.

Jika kita kaji apakah rahsia orang yang cemerlang? Semestinya mereka ini cemerlang kerana bijak menguruskan masa. Mereka akan pastikan setiap jam dan minit yang mereka gunakan tidak dibazirkan begitu sahaja malah mereka ini semakin hari semakin produktif. Betul lah kata peribahasa " Masa itu emas ". Sememang nya masa ini tidak bole di beli dengan wang ringgit. Ia akan pergi begitu sahaja jika kita sia-siakan.


Mari kita sama-sama luangkan masa mencari strategi pengurusan masa yang berkesan. Buka minda anda. Pandang sekeliling anda. Bagaimana anda menghabiskan 24 jam yang anda ada setiap hari? Adakah anda setiap minit yang ada diisikan dengan produktif? Fikir-fikirkan
Sumber : Google




Tapi sebelum itu, kita rehat dulu nanti kita sambung entri yang seterusnya yer.


1 comment:

  1. xcukup masa....tu yg sllu kita hadapi...tp klu kita mmg betul2 ad matlamat mesti kita akan dpt manage masa dan strategi...fokus fokus...hihi

    ReplyDelete