Pages

Wednesday 16 December 2015

Demam, Batuk, Selsema

Entri 17

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

 

Sumber : Google

 Nampak nya sudah hampir seminggu saya mengalami demam panas, batuk dan selsema yang teruk. Sehingga lah entri ini ditulis saya masih lagi mengalami batuk dan selsema. Terasa badan mengigil dan demam panas sehingga kan tidak mampu bangun mengurus kan diri sendiri dan rumah. Alhamdulillah suami banyak membantu saya dan anak sepanjang saya sakit ini. 

Sebenarnya sejak saya sudah tidak bekerja, saya sudah jarang sakit. Ini lah kali pertama setelah hampir setahun saya mengalami demam yang teruk ditambah pula selsema dan batuk yang berlarutan. Sehingga kan sakit saya ini dijangkiti pula pada suami dan anak saya. Kasihan betul pada mereka. Mungkin virus yang dibawa oleh saya sangat kuat, walaupun langkah-langkah pencegahan sudah diambil namun mereka tetap juga dijangkiti demam, batuk dan selsema ini.

Ini langkah yang saya ambil untuk mengelak penyakit tersebar tapi nampak nya masih gagal untuk mengelak virus ini dari tersebar.



a) Basuh tangan dengan sabun selepas batuk dan selsema

b) Untuk mengelakkan virus selsema dan batuk tersebar sentiasa memakai penutup hidung di dalam dan luar rumah

c) Asing kan tempat tidur dengan mereka yang sihat

d)  Pastikan rumah sentiasa bersih dari habuk

e) Pastikan kebersihan diri sentiasa dijaga


Setelah diteliti salah satu punca sakit saya lambat pulih ialah kerana saya tidak ke klinik =)
Jangan marah ye. Sebenarnya saya nak mencuba cara-cara traditional pulih tanpa menggunakan ubat. Sepanjang saya demam, batuk dan selsema saya hanya ambil ubat paracetamol sahaja itu pun saya had kan 3 biji sehari. Sebenarnya sudah hampir setahun saya tidak ke klinik. Jika tidak sihat saya cuba mengamalkan petua-petua orang sahaja. Jom baca apa saya buat untuk pulih tanpa ubat.


a) Saya had kan paracetamol  3 biji sahaja untuk sehari. Sentiasa sukat suhu badan supaya tidak ke tahap yang berbahaya. Jika demam lebih dari 3 hari memang kena jumpa doktor takut-takut ada penyakit lain yang lebih berbahaya. Masa ini selalunya doktor akan ambil darah. Tapi alhamdulillah cukup 3 hari demam saya sudah pulih.


b) Seeloknya minum air suam 3L sehari. Minum lagi banyak lagi cepat sihat. Bila banyak minum air, kita akan "flush" semua benda-benda tak sihat tu ke dalam air kencing kita. Badan pun mudah sihat bila kita dah keluarkan semua benda-benda tak sihat tu. Seingat saya sepanjang saya demam tu mungkin nak dekat 7L saya minum air suam untuk sehari. Memang tak larat asyik nak ke bilik air jer tp percaya lah memang cepat sihat.


Sumber : Google
 
c) Untuk petua batuk pula saya minum air asam jawa di rumah. Sebenanya banyak tips lagi untuk ubati batuk seperti madu, air lemon dan macam-macam tapi memandang kan hanya ada asam jawa sahaja di rumah saya saya pun buatlah air asam jawa. Air asam jawa ni sedap diminum ketika suam-suam. Bila air tu melalui anak tekak ni rasa lega jer tekak. Batuk pun berkurang malah bole menyejukkan badan. Saya hanya minum sekali sehari.

Resepi Air Asam Jawa

Secawan air suam-suam panas
1 sudu asam jawa
1 sudu gula
 

d) cara memulihkan selsema pula saya makan buah kiwi gold. Ini contoh buah kiwi itu. Warna nya keemasan tidak seperti warna hijau yang biasa kita tengok. Buah kiwi gold mempunyai kadar vitamin C yang lebih tinggi berbanding kan buah kiwi hijau dan buah-buahan yang lain. Oleh itu ia sangat cepat membantu memulihkan selsema saya ini.

Sumber : Google

e) sepanjang saya tidak sihat ini juga selalu selalu mandi air suam. Tak tahan rasanya badan saya ini nak mandi air sejuk, mengigil rasanya. Lepas mandi air suam rasa badan bersih dan sangat nyaman. Malah mandi juga bagus untuk membuang panas di dalam badan.

f) Banyakkan makan makanan yang sihat seperti sayur dan buah-buahan. Tidak lupa juga sup seperti sup sayur dan ayam sememangnya dapat membantu memberi kesegaran pada badan.

g) Akhir sekali jangan lupa pastikan dapatkan rehat dan tidur yang cukup. Bab ni paling seronok sekali. Jika ada anak kecil bila masa nak dapat rehat secukupnya kan. Masa ni harus lah minta bantuan suami untuk menjaga si kecil dan kita ambil lah peluang tidur dan rehat sepuasnya.

Sumber : Google


 
                 



   


 
 



 





 

No comments:

Post a Comment