Pages

Thursday 22 October 2015

Mudahnya Menjemput Rezeki

Entri 1

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

Buku Mudahnya Menjemput Rezeki nukilan Fathira Salehuddin sememang nya berjaya mencuri hati saya khususnya dalam membentuk kepercayaan tentang rezeki. Buku pemberian suami ini saya baca dengan teliti dari helaian pertama sehingga lah ke helaian terakhir. Isi kandungannya betul-betul menyentuh hati saya. Patutlah buku ini antara yang laris di pasaran dan komen-komen dari pembaca sungguh positif sehingga kan saya meminta suami menhadiahkan kepada saya. Memang seronok menghabiskan masa membaca isi di dalam buku ini sedar tak sedar saya sudah hampir ke bab terakhir.
Sumber : Google

Penyampai dalam buku ini sangat mudah dan teratur. Antara susunan bahagian di dalam buku ini ialah

Bahagian 1 : Apa itu Rezeki?

Ia menjelaskan maksud di sebalik rezeki. Rezeki bukan hanya yang nampak di mata. Secara keseluruhan nya apa yang berlaku di sekeliling tiap hari juga rezeki.

"Kesihatan adalah rezeki. Sifat-sifat baik adalah rezeki. Sifat-sifat tidak baik adalah rezeki"

Namun yang perlu kita tahu "Milik Kita Belum Tentu Rezeki Kita"
 
Bahagian 2 : Menjemput Rezeki

Bertapa mudahnnya untuk kita menjemput rezeki. Sebelum ini kita hanya menghabiskan masa di tempat kerja untuk memcari rezeki. Tidak cukup dengan itu kerja-kerja di bawa pulang ke rumah dan meneruskan kerja sehingga lewat malam. Keesokkan harinya tiba di ofis kerja yang disiapkan hilang kerana file dijangkiti virus. Betapa remuk nya hati bila hasil usaha hilang begitu sahaja.

"Menjemput rezeki memang lebih mudah berbanding mencari rezeki"

Dua perkataan yang hampir sama tetapi membawa maksud berlainan. Diantara tips menjemput rezeki di dalam buku ini ialah
  • Menjemput Rezeki dengan Mengutamakan Solat
  • Menjemput Rezeki dengan Solat Tahajjud dan Dhuha 
  • Menjemput Rezeki dengan Zikir dan Doa
  • Menjemput Rezeki dengan Bersedekah
dan banyak lagi tips terkandung di dalam buku ini.

Bahagian 3 : Cerita Menjemput Rezeki

Cerita di dalam buku Mudahnya Menjemput Rezeki yang menarik perhatian saya ialah "Sedekah Si Penarik Beca". Ia mengenai Pak Kasan yang sangat suka bersedekah. Walaupun hanya seorang penarik beca, amalan unik dilakukan sangat meruntun hati. Pada tiap hari Jumaat dia akan memberikan perkhidmatan percuma sehingga la suatu hari ada seorang wanita kaya menaiki beca Pak Kasin. Namun dia tetap tidak mahu mengenakan tambang. Wanita kaya itu tidak berpuas hati, hari jumaat seterus nya menaiki lagi beca Pak Kasan dan mahu Pak Kasan membawanya ke rumahnya. Wanita itu lihat Pak Kasan sememangnya ikhlas bersedekah dan apabila tiba di rumah Pak Kasan kagumnya dia melihat isteri yang solehah dan anak-anak yang baik.Wanita itu malu kerana penarik beca seperti Pak Kasan masih mampu bersedekah dibandingkan dirinya yang kaya.

Ini adalah antara cerita yang sememang nya memberi kesedaran dan motivasi untuk kita supaya lebih memberi dan bersedekah pada orang yang memerlukan.


Bahagian 4 : Apa Perlu Saya Buat Sekarang?

Di akhir bab ini penulis menceritakan tentang matlamat dan impian dalam hidup kita. Jika matlamat kita ingin menjemput rezeki kita harus ada strategi yang kukuh supaya rezeki itu mudah hadir dalam hidup kita. Definasi sedekah itu sangat luas. Mulalah berlajar untuk bersedekah setiap hari. 

"Bagaimanakah agar aku bersedekah setiap hari?"


Sumber : Google
Ilmu di dalam buku ini sangat bermanfaat untuk saya. Alhamdulillah beruntung nya saya dapat bertemu dengan buku ini. Sememangnya bukan mudah untuk kita mencari rezeki yang penting kita tahu dan bijak "Menjemput Rezeki". Semoga saya terus istiqamah untuk meneruskan tip-tip yang terkandung di dalam buku ini. Insyaallah

Jom miliki bersama buku "Mudahnya Menjemput Rezeki" 

Berminat mendapatkan Buku MMR? 
Hubungi saya:

Fazlianis
Email : fazlianisahmadkamar@gmail.com
Facebook : Anis Faz







 

No comments:

Post a Comment