Pages

Saturday 24 October 2015

Kuala Lumpur, jerebu dan makanan

Entri 4

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

Sumber : Google

Comelnya gambar bayi-bayi ni. Teringat adik-beradik saya kami dilahirkan kesemua nya 7 perempuan. Memang pelbagai ragam kitaorang ni walau bagaimana pun kitaorang agak rapat. Memang tak dapat dipisah kan kami ni agaknya. 5 dari kami sudah berkahwin, 1 baru tamat pengajian ijazah sarjana muda yang bongsu pula sedang melanjutkan pelajaran di universiti di sini. Sewaktu entri ni ditulis dah sebulan agaknya saya tidak pulang ke Kuala Lumpur. Cuaca jerebu yang tak menentu agak menyukarkan perjalanan jauh. Mata jadi penat dan berair, pedih dengan asap jerebu. Rindu nya pada diorang. Saya satu-satu nya tinggal jauh di Johor Bahru. Sudah dekat 10 bulan juga saya merantau di sini mengikut suami bekerja di sini.


Sumber : Google

Sewaktu di Kuala Lumpur kalau rindu nak merasa masakan adik-beradik, kalau rindu nak jumpa anak-sedara, keluar je rumah. Tak sampai 5 langkah dah sampai. Eh dekat nya. Nak tahu kenapa, sebab kami ni terlalu akrab. Dah kawin pun tetap nak tinggal dekat. Rezeki kami dapat tinggal berdekatan dengan kata lain kami duduk "setaman". Punya lah sayang adik-beradik kan. Rumah keluarga saya pun tak jauh dari rumah-rumah kami lebih kurang 15minit sampai lah. Senang lah anak-anak dan cucu-cucu nak balik kampung kan sebab dekat sangat.
 
Sumber : Air Pollutant Index of Malaysia 


Nampak nya cuaca jerebu di Johor Bahru hari ni agak teruk. Memang tengok luar nampak putih jer. Kualiti udara memang tak sihat untuk buat aktiviti di luar. Memandang kan terpaksa terkepung di rumah,  ini lah hasilmenu tengahari hari ini "Grill Beef and Black Paper Sauce".

Sumber : Koleksi peribadi

Resepi ni memang saya suka hati je lah janji sedap mata memandang dan sedap rasa di mulut. Cuma kuah black paper tu saya google di blog Resepi Grill Chicken Chop Black Pepper Sauce
Maaf gambar tak jelas sangat.  Sebenarnya kalau kita ni jenis nak cepat masak dan makan, malas nak "marinate" daging ayam semua ada banyak produk western yang sudah disejuk bekukan di jual di pasaran. Semua nya sudah dipek siap dengan ketulan daging atau ayam, kuah dan kentang goreng bergantung kepada pengeluar. Yang paling menarik pembelian juga ada yang ditawarkan secara online.
 
Sumber : D'Apple Frozen Chicken Chop


Ni contoh syarikat pengeluar produk western yang sudah di sejuk bekukan.Penghantaran akan terus di pintu rumah. Semua nya di hujung jari. Musim jerebu ni sesuai sangat lah shoping secara online. Tak payah keluar rumah nak redah jerebu kan. Sekarang ni memang banyak  bisnes makanan secara online yang ditawarkan. Semua nya di hujung jari jer. Klik saja. Yang penting kita harus bijak mengambil peluang yang ada di sekeliling kita.




No comments:

Post a Comment