Pages

Tuesday 1 December 2015

Jalan-jalan cuti sekolah - Johor Bahru ( Bahagian 2 )


Entri 13

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Koleksi Peribadi / Google

Hari Kedua : Ahad 



Sumber : Google

Jom kita sambung lagi aktiviti jalan-jalan kami hari kedua. Di hari kedua, bangun pagi semestinya perkara penting yang difikirkan ialah sarapan yang perlu disediakan untuk semua tetamu. Memandang kan nasi semlm masih ada berbaki 2 periuk saya bersama adik menjadi chef istimewa di pagi itu =) Berpeluh-peluh kami mengoreng nasi mengunakan resepi kegemaran kami iaitu: 

Menu sarapan pagi 
 1- Nasi goreng cili bersama ikan bilis untuk yang dewasa 
2- Nasi goreng ayam bersama telur untuk kanak-kanak 

Pagi itu suami juga membeli sedikit kuih untuk pelbagaikan lagi makanan pada pagi itu.

 >>>>>>Jalan-jalan cuti sekolah - Johor Bahru ( Bahagian 1)

Jam 10 pagi kami semua sudah bersiap untuk meneruskan aktiviti yang sudah di atur. Kami semua bergerak menuju ke rumah sepupu kami yang terletak di daerah Skudai. Tiba di sana kami dijamu dengan juadah yang enak sangat oleh tuan rumah. Menu yang disediakan oleh tuan rumah soto ayam dan sate. Kami tidak melepaskan peluang menikmati juadah yang disediakan sendiri oleh tuan rumah =)



Yang sebelah kiri tu lah sepupu kami Dr Norehan. Orang nya sangat positif dan tegas. Mendengar die bercerita membesarkan 6 orang anaknya yang berumur diantara 14 dan 20 tahun saya sangat kagum dengan kecekapan dia dan suami bekerja, mengambil dan menghantar anak ke sekolah dan mendidik anak-anaknya sendiri. Alhamdulillah anak-anak nya semua nya cemerlang. Beliau juga mempunyai klinik nya sendiri ia terletak di daerah Skudai iaitu Poliklinik Nur Hidayah bersempena dengan nama anak perempuannya. Jika mahu berjumpa doktar yang peramah dan suka memberikan penerangan yang jelas kepada pesakit2 nya boleh lah pergi ke klinik nya.

Sumber : Google
Lokasi:
Poliklinik Nur Hidayah
48, Jalan Utama 45, Mutiara Rini 
81300 Skudai Johor
Selesai menjamu selera, waktu nya untuk kami bergambar. Permandangan dari ruang makan sangat cantik dan menarik. Kami tidak melepas kan peluang melihat di sekitar kawasan rumah.













 
Kanak-kanak semuanya baik-baik duduk di rumah tamu menonton kartun


Ok dah tiba waktu balik. Terima kasih tuan rumah. Lain kali jemput kami datang lagi =)




Kami meneruskan perjalanan ke bandar Johor dan menuju KSL Hotel dan Resort untuk check in hotel. Kami semua bercadang untuk tinggal di hotel ini selama 2 malam.



Sumber : Google
 
Lokasi :
32, Jalan Seladang, Taman Abad, 80250 Johor Bahru, Johor, Malaysia

Phone:607-2882666


Ini ruang untuk check-in bilik. Kami menempah 2 bilik apartment dan 1 studio. Mungkin banyak bilik yang ditempah jadi proses nya mengambil masa sikit untuk mendapat kan "access card"
  Sumber : Google
Dah dapat kad kami semua ke bilik masing-masing. Apartment dan bilik yang disediakan sangat besar. Rugi pula rasa nya kami menempah bilik lebih. Patut nya kami perlu tempah 1 apartment sahaja ada 4 bilik dan 4 bilik air dengan ruangan tamu dan dapur yg sangat luas. Takpe lain kali datang hanya tempah 1 je apartment. Jimat duit. Maaf gambar bilik takda sebab semua dah seronok dapat katil masing-masing =)

Ni rupa kolam renang dari pandangan dari bilik studio dan apartment kami. Yang sebelah kanan tu Dinosour Park. Ok tak sabar nak gi terjun kejap lagi.


Dan ini lah masa yang ditunggu-tunggu kan kita terjun kolam. Seronok sangat diorg ni. Walaupun hari ni hari ahad pengunjung yang datang tidak lah ramai sangat. Mungkin hotel ni menyediakan banyak kolam renang. Satu yang saya sangat puji papan gelungsur dan lantai di sekitar kolam tidak licin memang selamat untuk kanak-kanak seusia 1 tahun.

 
 Yang dewasa pun tak lepaskan mengambil gambar dulu sebelum basah kuyup terjun kolam.



Jam menunjukkan jam 6.30 petang. Naik kolam semua kelaparan. Nasib baik ada yang rajin bawa makanan turun ke kolam. Jadi kita isi perut dulu sebelum menunggu makan malam.


Malam itu kami bercadang untuk makan malam di Kampung Senibong. Kampung Senibong memang terkenal dengan makanan laut nya yang segar dan sememang nya ia menjadi tumpuan pelancong di hari cuti kerana lokasi nya yang hanya 15 minit dari bandar JB. Memandang kan kami datang pada hari ahad dan cuti sekolah panjang kelihatan pengunjung agak ramai dari cuti biasa. Namun masih mudah untuk kami mendapat kan tempat meletak kereta dan banyak deretan kedai makan di situ yang masih ada tempat duduk untuk pengunjung. Gerai pilihan kami malam itu ialah 6 Corner Senibong Seafood

Lokasi:
6 Corner Senibong Seafood
No 6 Kampung Senibong
Permas Jaya 
81750 Johor Bahru  


Ini antara makanan laut yang ditawarkan. Harga juga ada tertera untuk kemudahan pelanggan nak kira budget.



Permandangan dan suasana malam dari meja makan kami. Sangat menarik



Jam menunjuk kan pukul 9.30 malam semua dah menunjukkan muka lapar. Kami pun kebetulan memang lambat keluar hotel tadi. Nak sampai sini tadi pun tersesat jalan sikit, jadi lambat lah sampai.


Masakan pada malam itu dirasakan tidak seperti sebelum ini. Mungkin kerana cuti sekolah orang pun ramai dan kami tiba agak lewat jadi kami agak kecewa sedikit. Sebelum ini saya sudah banyak kali datang makan di sini. Sememang nya makanan nya semua nya fresh dah size hidangannya agak besar. Masakan nya juga sememangnya memenuhi citarasa kami. Tapi nasib tidak menyebelahi pada malam itu. Kami memilih hidangan set yang ditawarkan. Jumlah bil makan pada malam ini ialah RM300++. Berpatutan juga. Walaubagaimana pun saya tetap puji kerana servis nya yang cepat dan mendapat layanan yang baik.

Ok takpa Alhamdulillah rezeki ini yang diberikan untuk kami malam ini. Tetap bersyukur. Malam esok kita ulang makan seafood lagi yer.

Lepas makan semua pulang ke bilik masing-masing kepenatan mandi kolam dan kekenyangan makan tadi. Ok tidur ye semua esok kena bangun awal ada aktiviti yang lebih menarik menanti kita semua.


No comments:

Post a Comment