Pages

Friday 23 October 2015

Adakah anda Stress dengan kehidupan anda?

Entri 2
Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google



Adakah anda Stress?
Sumber : Google




Ini lah situasi sebenar dan dilema yang di alami masyarakat Malaysia kini. Semakin hari semakin parah nampaknya. Ok kita ambil contoh seorang dari rakyat Malaysia.



Encik Luqman (bukan nama sebenar)
Seorang pekerja yang memegang jawatan eksekutif di sebuah syarikat swasta yang ternama.
Tinggal di kota seperti Kuala Lumpur dirasakan semakin hari semakin mencabar buat bapa muda kepada 3 orang anak ini. Dah la kena bangun seawal 5 pagi, sepanjang perjalanan ke ofis jalan sesak hampir 3 jam kerana jalan dibuka untuk 1 lorong jer untuk kerja pembaikan. Jam menunjuk kan pukul 10 pagi. Tiba di ofis terus buka komputer dan memulakan tugasan. Seperti biasa tepat jam 6 petang sudah masa untuk pulang. 

Namun hari ini dia terpaksa balik lambat lagi kerana esok ada mesyuarat penting dan masih ada kerja yang belum diselesaikan lagi. Jam menunjukkan pukul 10 malam, sudah agak lewat terus dia memegang kunci kereta untuk pulang. Tiba di rumah seperti biasa isteri sudah menidurkan anak-anak. Penat agaknya seharian  di taska dan sekolah. Isteri pula nampaknya mula membuka komputer peribadi, kata nya ada tugasan di pejabat yang masih belum selesai yang perlu dihantar esok. Ini lah hari-hari yang dilalui oleh En Luqman dan isteri. Akhir bulan seperti biasa gaji pun keluar. Jom kita tengak slip gaji En Luqman


Sumber :  Google
Setelah ditolak nya segala perbelanjaan nampaknya tiada baki simpanan malah masih berhutang  RM19.

Sumber : Google


Ok ini gambar En.Luqman stress pikir pasal duit. Dengan keadaan ekonomi yang tak menentu, perbelanjaan harian yang semakin meningkat, kadar tol pun baru jer naik nampaknya kehidupan En.Luqman semakin tertekan. Nampak nya dia perlukan strategi untuk keluar dari zon bahaya ni


 
Bermacam-macam keluar dari kotak fikiran En.Luqman untuk menyelesaikan masalah kewangan nya. Sampai bila dia nak meneruskan hidup sebegini. Akhirnya dia menemui sesuatu yang menarik. Anda ingin tahu? Nantikan entri seterusnya dari saya.













2 comments:

  1. sian en luqman. eh same mcm my life hahaha. casein sgt dkt diri
    sendiri..

    ReplyDelete
  2. stresssnyerrrr klu pk pasal duit ni...wlu elok2 manage pn xcukup2 jugak.xsabar nak bebas dr hutang...spy duit yg kita dapat tu mmg betul2 kita yg dapat...bukan kene potong2 dek bayar hutang...hihi..

    ReplyDelete