Pages

Thursday 12 November 2015

Tips penting sebelum memulakan bisnes online

Entri 10

Teks : Fazlianis Ahmad Kamar
Foto : Google

Sumber : Google


Sudah agak lama saya tak update entri ni. Ok hari ni saya nak tekan kan perkara penting sebelum memulakan bisnes online. Di dalam keadaan ekonomi negara kita masa ini, kos sara hidup semakin tinggi. Oleh itu ramai yang memilih untuk menjalan bisnes online sebagai sumber income tambahan. Semua orang nak buka bisnes, semua orang berangan-angan untuk kaya. Bagus "berangan" bererti impian atau cita-cita, tapi jangan lah berangan macam Mat Jenin ye. Kenal tak siapa Mat Jenin tu? 

"Mat Jenin merujuk kepada kisah seorang pemuda yang terlalu banyak berangan-angan sehinggakan dia mati akibat tidak menumpukan perhatian kepada pekerjaannya"
(Sumber : Wikipedia.org)


Antara perkara penting yang perlu kita ada untuk memulakan bisnes ialah  :

1- Kuasai Ilmu

Syarat untuk berjaya dalam perniagaan semestinya kita perlukan ilmu. Jika tiada ilmu sudah pasti kita tidak tahu jalan yang betul untuk berniaga. Sekiranya kita mendalami ilmu perniagaan, kita mempraktikkan ilmu yang dipelajari sudah semestinya kita mencapai  objektif kita. Pastikan kita menguasai selok-belok perniagaan untuk memastikan perniagaan kita berjaya. Praktikkan ilmu yang dipelajari, belajar dari kesilapan dan jadikan ia pengalaman yang berharga untuk menjadi uasahan berjaya. Ilmu perlu dicari, pengalaman perlu digali.
Sumber : Google

 2- Cari Guru / Mentor / Coach / Leader

Seeloknya untuk mendalami ilmu perniagaan kita perlukan mentor. Mentor dapat membantu,  membimbing dan memberi tunjuk ajar dalam perniagaan.  Sememang nya dalam hidup kita ni kita sudah biasa dengan gelaran leader. Jika dalam keluarga semestinya ayah menjadi ketua keluarga, jika di sekolah guru yang akan memberi bimbingan dalam subjek-subjek tertentu dan jika di ofis pula bos yang akan memberi tunjuk ajar untuk menyiapkan kerja yang diberi. 



Sumber : Google

Begitu juga jika kita ingin memulakan perniagaan dan menjadi usahawan. Carilah mentor untuk kita jadi kan sumber rujukan dan berkongsi pengalaman dalam perniagaan. Kewujudan teknologi masa kini sememangnya banyak membantu kerana ilmu perniagaan boleh dijalankan secara jarak jauh seperti email, facebook, telefon dan hanya message sahaja. Kini untuk mempelajari dengan mentor sangat lah mudah, bukan hanya perlu hadir kelas sahaja malah boleh dipelajari secara online sahaja. Apa yang penting kita bijak memilih mentor yang boleh membantu kita mencapai cita-cita kita.






No comments:

Post a Comment